söndag 3 februari 2013

Kung Klumpfot

Denne Oidipus.. vilken olyckans man! Han hade alltså dödat sin egen far utan att han visste det och som om inte det vore nog hade han också skaffat barn och gift sig med sin mamma (!), vilken röra.. och vems fel är det då att det gick såhär? Jag tycker att det är Oidipus biologiska föräldrar som bestämde sig för att döda sin egen son för att undvika sin egen död. Tänk om de hade behållt barnet, vad bra det kunde ha blivit! (Fast inte en lika bra historia)

När jag började läsa dramat "Kung Oidipus" tyckte jag att det kändes väldigt annorlunda och svårt. Jag hade aldrig riktigt läst ett drama på det här sättet, vilket förklarar varför den kändes svår men ju mer och mer jag läste desto lättare blev det.

Eftersom jag hade fullt sjå med att försöka förstå dramats form och innehåll tyckte jag att det var svårt att hänga med i vad som hände och jag förstod inte riktigt de små detaljerna utan snarare helheten av berättelsen och jag tror att jag hade förstått mer om jag kände till berättelsen bättre innan.

Jag skulle inte säga att det här var min favoritbok och jag skulle nog inte ha gått till biblioteket och tänkt  "Åh, kung Oidipus, det låter intressant." men eftersom vi arbetade med den i skolan så var det okej att läsa den.
Och nu kan jag berättelsen om Oidipus, klumpfoten



2 kommentarer:

  1. Ja, nu kan du berättelsen om klumpfoten (och kanske att det var lite lättare när vi läste scenerna i klassrummet? Berätta förresten gärna för mig om det är något i filmen jag ville att ni skulle se innan som inte är tillräckligt tydligt - jag vill ju att ni ska ha med er grundberättelsen innan ni läsr dramat. För precis som du skriver, det är svårt nog ändå...)

    SvaraRadera
  2. Egentligen var filmen bra men det skulle varit tydligare att vi skulle se den innan vi läste boken... För det gjorde tyvärr inte jag

    SvaraRadera