tisdag 18 september 2012

Pajazzo


Pajazzo 
Så sluter natten sina vingar
och du har ännu inte druckit dagen.
Där ligger din sorgsna rustning
ditt svärd av trä
din krona av snö
och över det som skulle vara en begynnelse
vilar redan det förflutnas berg.

På lektionen i torsdags när vi skulle analysera dikter fick jag och min grupp dikten "Pajazzo" av Werner Aspenström och även fast den var kort så fanns det ganska mycket att tolka och uppfatta i den. Det första vi pratade om var det som fanns på ytan och stod ordagrant i dikten men det visade sig vara ganska svårt och vi kom istället in på det djupare planet. Vi tolkade det som att dikten handlade om att man ska ta vara på tiden eftersom att det plötsligt kan vara för sent och vi alla höll med om att dikten var väldigt negativ.

När jag läste dikten fick jag en känsla av sorg, besvikelse och att den var väldigt dyster och mörk. Det fanns ingenting i dikten som var positivt (så det är inte så konstigt att jag fick den känslan) men jag tycker samtidigt att det är bra att det finns en tydlig känsla så att budskapet i dikten förstärks. Han använde många metaforer som man behövde tolka och tex så tolkade vi "Där ligger din sorgsna rustning, ditt svärd av trä, din krona av snö" som att han har en svag kropp, att han inte har haft tillgång till rätt verktyg i livet och att han har en låg status i samhället. Som sagt bara negativt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar